reklama

Aká je hodnota ľudského života?

Po politických a cestovateľských blogoch by som dnes presedlal na niečo iné. Budem tak trochu filozofický, ak mi to dovolíte. Otázka znie: Akú cenu, hodnotu má váš, môj, náš ľudský život?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Poznáte seriál Murder in the First? Je to pomerne čerstvá americká tvorba, v Spojených štátoch tento týždeň odvysielali finálnu desiatu epizódu prvej série. Prečo to spomínam? Hlavný záporák (vrah) v poslednej epizóde má takýto monológ: „Ľudský život nie je tak hodnotný, ako si myslíš, Wilky (vedľajšia postava). Vieš, že je tu 7 miliárd ľudí chodiacich po tejto planéte? A exponenciálne to rastie rok za rokom. Ľudskosť je na zvislej časti “S” krivky. Je úplne neudržateľná. Budeme musieť redukovať stádo, vybrať víťaza. Ľudia budú umierať, aby sme my ostatní žili. A ja už mám náskok.”

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo na to hovoríte? Je to temné a mrazivé? Určite áno. Neviem ako tento chorý mozog dospel k tomuto záveru a neviem z čoho vychádzali scenáristi pri písaní týchto riadkov. No mám podozrenie, že niektorí takto naozaj rozmýšľajú. Viacerí iste poznáte skupinu Bilderberg. Ide o každoročné stretnutie prominentných politikov, mysliteľov a významných podnikateľov. Nuž dostal sa tam aj predseda Microsoftu Bill Gates, ktorý podľa všetkého usiluje o redukciu obyvateľstva. Nepoznám presný motív, ale bude to mocenského charakteru. Ak nás bude menej, mocní budú ešte mocnejší? No logicky áno. Bill možno pripravuje krajší zajtrajšok pre svojich potomkov, aj keby sa on toho nemal dožiť. Nie že by mu bolo teraz zle, ale očividne mu to nestačí. Nuž aj doteraz boli silné podozrenia, že spoločnosti aj celý svet riadia sociopati. Že je to nevyhnutné? To je otázne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sledujete trochu vývoj situácie s epidémiou eboly v západnej Afrike? Spoločnosť ktorej som zamestnancom má zákazníkov aj v tej oblasti, takže my sme na pozore. Začalo sa to už v decembri minulého roku, ale detekovalo až v marci tohto roku. Problém je ten, že sami domáci to berú na ľahkú váhu. Pacienti ako keby ani nechceli veriť tomu, že ochoreli na ebolu. Ľudia si nedávajú pozor na kontakt s chorými, napríklad pri pochovávaní. Verím tomu, že si cenia svoje životy, tak prečo potom tak riskujú? Západ by im to mal asi viac zdôrazňovať.

Nemci vedeli vyhodnotiť cenu židovského života veľmi jednoducho. Mali pre nich hodnotu ako život hmyzu, ktorý treba zlikvidovať, veď robí zle. Nuž, Nemci sa mýlili, neodhadli dobre tú hodnotu. Snažia sa o to aj farmaceutické firmy a zdravotníci, no podľa mňa to nerobia dobre. Snažia sa vyčísliť ľudský život. Kto sú oni, aby o tom rozhodovali? Na základe čoho? Aká je referencia? Podobne poisťovne. Aj vám sa zdá morbídne nájsť správnu čiastku pre prípad úmrtia pri uzatváraní životného poistenia? Poistenie som si uzavrel, ale kvôli tejto morbídnosti tu ostala istá pachuť. Cítia niečo takéto aj poisťováci? Etická otázka hodnoty nášho života sa rieši aj na cestách pri stratégii zvyšovania dopravnej bezpečnosti. Pozostalým obetí vrážd vyplácajú odškodné ministerstvá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetci vymenovaní síce narábajú s hodnotou našich životov, no v skutočnosti ju určiť nevedia. Ako by sa aj dalo? Je poviem len toľkoto: Život človeka je neporovnateľne hodnotnejší ako všetok majetok sveta. Zároveň si myslím, že našu hodnotu v istom zmysle určuje aj to, nakoľko sa dokážeme darovať a milovať. Teda stavať seba samého na druhé miesto. A možno platí aj to, že jediná skutočná hodnota čo po človeku ostane je dieťa.

Jozef Košík

Jozef Košík

Bloger 
  • Počet článkov:  145
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som zamestnanec nadnárodnej spoločnosti, inžinier telekomunikácií, absolvent Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Napriek tomu, že moja stredná aj vysoké školy boli zamerané technicky, oslovuje ma aj problematika z humanitných odborov. Som zástancom zdieľania vedomostí a informácií.

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu