reklama

Marián Kuffa o zvieratách

Keď sa Eugen Korda opýta, Marián Kuffa odpovedá. Nemyslím si, že má na všetko odpoveď, ale na mnohé veci áno, a to veľmi pohotovú. A tak sa stalo, že sa Eugen Korda opýtal na dobro a skončili pri zvieratách a eutanázii.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)

O eutanázii by som chcel napísať neskôr, teraz k tým zvieratám. Zhodou okolností som pred pár dňami videl najnovší film Darrena Aronofského. Jedná sa o historický veľkofilm Noe, ktorý je inšpirovaný Starým zákonom. Biblický príbeh režisér miestami nerešpektuje, no veľmi sugestívna je jeho vízia apokalypsy, ekologickej aj ľudskej katastrofy.

Potopa, biblický príbeh záchrany Noeho, jeho rodiny a zvierat asi každý pozná, no mnohí to považujú za legendu, povesť, v prípade zvierat s výhradami voči množstvu zvierat, problém so stravou, exkrementy, nedostatok času na zhromaždenie všetkých druhov v Arche. Nechcem vyriešiť otázku, či sa to naozaj stalo, len si pomôžem v polemike o zvieratách. Prvá možnosť je taká, že Biblia hovorí pravdu a veci sa majú takto: Po potope sme dostali od Boha povolenie jesť mäso. A ja teda neviem o tom, že by to bol niekedy odvolal. Čo to znamená? Pred potopou veriaci ľudia spravidla nejedli mäso. Inak sa pozeralo na zvieratá. Apoštol Peter mal víziu, kde Ježiš vyhlásil, že všetky potraviny sú čisté, vrátane zvierat. Nuž my žijeme v časoch Nového zákona, a preto sa pozeráme na zvieratá zas inak. Po potope sa mohli jesť takzvané čisté zvieratá a nemohli sa jesť nečisté. Ježiš to posunul, všetko označil za čisté.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Druhá možnosť je taká, že toto všetko nie je pravda a postavenie zvierat sa nemenilo historicky tak, ako sa to popisuje v Biblii. Či si zvolíme jeden alebo druhý scenár, podstata je tá istá. Živočíšna ríša je veľmi rozmanitá a z rôznych dôvodov psík v nás vzbudzuje nejaké dojmy a pavúk zas iné. Týranie krásnych, vznešenejších zvierat nás dojme a hnevá viac ako týranie tých škaredých. Všetky ale majú niečo spoločné. Z kresťanského hľadiska zvieratá nemajú nesmrteľnú dušu, človek áno. Boh stvoriteľ je najvyšší a človeka stvoril na vlastný obraz. Kuffa v súlade s týmto v jednom videu na stránke .týždňa určil poradie Boh, človek, zviera. S týmto súhlasím aj ja. Aj pre neveriacich by toto poradie mohlo dávať zmysel. To samozrejme neznamená, že sa netreba o zvieratá starať. Naopak, treba. Starať sa, investovať do nich energiu, nervy, peniaze. Starať sa o zvieratá je záslužná robota, ale snáď všetci cítime, že záchrana dôstojnosti života človeka je iste viac ako zvieraťa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak človek dokáže chrániť zviera, starať sa oň, ale naopak to neplatí, je snáď logické, že človek bude v hierarchii živočíchov vyššie. Bravčové, hovädzie, kuracie aj ostatné mäsá nám chutia, ale kanibalizmus nás desí. A je to v poriadku, taký je tento svet. Keď som bol malý a môjho psa zrazilo auto, nevedel som prestať plakať. Zvieratá mám veľmi rád a ich týranie odsudzujem. Ale viac ma poznačí, keď ma opustí blízka osoba. A podľa tohto by sme mali investovať energiu aj peniaze. Najprv človek, potom zvieratá.

Poznáte súťaž Čo ja viem na RTVS? Každý výherca súťaže daruje peniaze komu chce. V jednej epizóde vyhrala Elena Vacvalová a ona sa rozhodla, že peniaze daruje útulku. Viete čo bola moja prvotná myšlienka? Nie je správnejšie, aby tie peniaze dostali napríklad onkologickí pacienti? Možno psíčkari povedia, že sa pani Vacvalová dobre rozhodla. Kuffu zas viac trápi to, že ľudí nezaujímajú bezdomovci, ktorí umierajú na ulici. A to sa samozrejme netýka iba bezdomovcov.

Jozef Košík

Jozef Košík

Bloger 
  • Počet článkov:  145
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som zamestnanec nadnárodnej spoločnosti, inžinier telekomunikácií, absolvent Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Napriek tomu, že moja stredná aj vysoké školy boli zamerané technicky, oslovuje ma aj problematika z humanitných odborov. Som zástancom zdieľania vedomostí a informácií.

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu