reklama

Čo hovoríte na dnešný pastiersky list?

Ja som čakal dlhý, ale hlavne aktivizujúci pastiersky list k referendu o ochrane rodiny. Nestalo sa tak.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (55)

Ako to bolo už avizované dopredu, dnes sa pri všetkých bohoslužbách v rámci homílie čítal ďalší pastiersky list od našich biskupov. Ak ste neboli a nebudete na bohoslužbe, list nájdete aj na stránke katolíckej cirkvi na Slovensku. Keď som to tak počúval v kostole, zdalo sa mi, že to je také nemastné – neslané. Neoslovilo ma to tak, ako som to očakával. List bol síce povzbudivý, ale nie aktivizujúci. Neviem čo na to prísediaci v kostole, z ich výrazov tváre sa nedalo odhanúť ani povzbudenie, ani únavu či otravu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Až po príchode domov som si uvedomil, že ten list nemusel človeka zapáliť. Veď kampaň trvá už dlho, médiá sú presýtené touto témou. Mnohí, ktorí nevedia ignorovať médiá, sú až otrávení. Šesť dní pred referendom by už mnohí mali mať jasno vo svojom postoji. A tento list vnímam v takomto duchu. Akoby posledná sumarizácia pred aktom hlasovania.

Mnohí napriek tomu zrejme stále nie sú rozhodnutí. Času bolo dosť, lenže svet je trochu uponáhľaný a riešili sa iné, aj dôležitejšie, aj menej dôležité veci, než je referendum. Polarizáciou spoločnosti a z toho vyplývajúceho kontrastu medzi neveriacimi, plytkými veriacimi a veriacimi sa otvoril možno priestor sa zamýšľať nad rôznymi otázami. Existuje Boh? Ak áno, čo sa od nás očakáva vo vzťahu k referendu.? Ak pápeža považujem za najvyššiu duchovnú autoritu, je mi dôležitý jeho postoj? Ak sa jeho postoj nestotožňuje s mojím, čo to znamená? Čo vypovedá postoj Andreja Kisku k referendu z pohľadu jeho voličov aj nevoličov? Čo to bude znamenať, ak napriek modlitbám bude referendum neúspešné? Dobre som si premyslel všetko?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nakoniec ak negatívnym sprievodným javom referenda je polarizácia (kde podotýkam, že nie referendum polarizuje, ale ľudia sa polarizujú), pozitívnym sprievodným javom je diskusia. Diskusia je šialene dôležitá, totiž nie každá generácia má túto možnosť. Diskusiou sa isté veci vyjasňujú. Diskusiou sa môžeme vymaniť spod manipulatívnych médií.

Celonárodná diskusia v mojom ponímaní je taká, kedy poskytnem priestor pre všetkých ľudí, ktorí spĺňajú isté podmienky. Nazývame ich voličmi. Ak ich nezaujíma volanie po celonárodnej diskusii, je to ich rozhodnutie. Ak si niekto vyberie možnosť ignorovania situácie, otázok, je to voľba. Zdržanie sa je postoj. Potom samozrejme všetky frustrované frflania sú neoprávnené. Ich trestom je skutočnosť, že položené otázky zodpovedali tí, ktorí si dali tú námahu, a zaoberali sa otázkami. Ja viem, že v prípade odporcov referenda je elegantnejším a logickejším rozhodnutím ostať doma. A tak docieliť neplatnosť referenda. Ale odporcovia, ak si myslíte, že to referendum je totálna blbosť, tak sa snáď nebojíte úspešnosti referenda? Alebo si myslíte, že väčšina národa je blbá?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niektoré pseudoargumenty za neúčasť v referende som popísal vo včerajšom blogu (zmyslupnosť otázok, peniaze, polarizácia, nepripravenosť, nesúhlas). Niektorí sympatizanti sa nechystajú kvôli pocitu, že aj tak bude neplatné referendum kvôli nízkej účasti. Nuž, aj kvôli takýmto sympatizantom to bude neplatné, takže toto ako argument naozaj neobstojí. Že referendum je zbytočné, lebo nič nemení? Podľa mňa aj referendum čo nechce meniť súčasný stav, ale konzervovať ho, môže mať zmysel. Zamyslite sa. Aj keby bolo referendum úspešné, k ničomu to nezaväzuje našich zákonodarcov? No a čo? Ak je to správna vec, treba to skúsiť. Že účasťou na referende vyjadrujete snahu diskriminovať niekoho? Určite nie. To iba vy viete, čo tým vyjadrujete.

Jozef Košík

Jozef Košík

Bloger 
  • Počet článkov:  145
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som zamestnanec nadnárodnej spoločnosti, inžinier telekomunikácií, absolvent Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Napriek tomu, že moja stredná aj vysoké školy boli zamerané technicky, oslovuje ma aj problematika z humanitných odborov. Som zástancom zdieľania vedomostí a informácií.

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu