reklama

Rok 1968 - nádej aj hrob československej slobody

Prvá polovica roka 1968 bol pre Československo veľkou nádejou slobody, no tá druhá bola jej hrobom. Po následnej vyše 20 ročnej okupácii sme získali slobodu, ktorú si treba vážiť i chrániť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (28)

Pán premiér má hypotézu: „Ak by nebolo udalostí, ku ktorým došlo 21. augusta 1968, možno by sme dnes na tom boli lepšie ako Rakúsko alebo ktorákoľvek iná krajina.“ Zaujímavé a odvážne vyjadrenie, aj keď bez vysvetlenia, čo to vlastne znamená, byť na tom lepšie.

Pripomína mi to dve knihy. Muž z vysokého zámku od Philipa K. Dicka a Projekt Zenta od Martina Juríka. Tá prvá je o svete, v ktorom 2. svetovú vojnu vyhrali Nemci a Japonci. Tá druhá je o svete, v ktorom arcivojvodu Františka Ferdinanda d’Este nezavraždili, a tým pádom nevznikla žiadna svetová vojna. Ale vráťme sa do reality.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Politický systém sa v 60. rokoch ocitol v kríze, nastúpil „socializmus s ľudskou tvárou.“ Brežnev obávajúci sa týchto zmien sa zrejme najprv snažil vyriešiť situáciu diplomaticky. Po neúspešných rokovaniach prišla na rad armáda.

Jedného dňa sa ľudia zobudili do okupovanej krajiny. Neviem si tú emóciu dosť dobre predstaviť. V knihách a filmoch som takéto situácie vnímal, ale zažiť to na vlastnej koži a uvedomovať si, čo sa to okolo deje, je niečo úplne iné.

Niektorí obyvatelia našej vtedajšej vlasti sa snažili vojakom vysvetliť, že na agresiu nie je dôvod. Šokovaní ľudia museli ostať veľmi sklamaní. Obetí bolo našťastie relatívne málo, za čo mohol zrejme aj Dubček so Svobodom, ktorí vyzývali ľudí k zachovaniu pokoja. Ale ako mohol vtedy súdny človek ostať pokojný?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prajem si, aby ľudia neboli bývali donútení emigrovať, aby sa rodinní príslušníci neboli bývali izolovali od seba. Emigrácia v danej situácii mi dáva zmysel. Zmysel by mi dávalo aj to, keby vlastizradcovia z onoho obdobia boli potrestaní.

Jozef Košík

Jozef Košík

Bloger 
  • Počet článkov:  145
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som zamestnanec nadnárodnej spoločnosti, inžinier telekomunikácií, absolvent Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Napriek tomu, že moja stredná aj vysoké školy boli zamerané technicky, oslovuje ma aj problematika z humanitných odborov. Som zástancom zdieľania vedomostí a informácií.

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu