reklama

Chvála pre Zuzanu

Posledné roky sa ukazuje, že slovenský dokument je kvalitnejší než kedykoľvek predtým. Nie že by sa boli vyrojili zrazu veľké témy. Tie tu boli aj predtým. Súčasná generácia dokumentaristov dospela. A pod slovom dospela mám na mysli, že sa už neboja. Neboja sa postihov a preto nám predkladajú svet taký, aký je. A ten veru je veľakrát na zaplakanie. Ten slovenský určite.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Zuzana Piussi tne do živého, ako keby mala kompas ako ukázať čo je dôležité. Aby som nevymenúval všetko, za posledné obdobie je to Nemoc tretej moci, Od Fica do Fica a Krehká identita. Okomentujem trochu ten film, pri ktorom som mal najväčšie zimomriavky.

Krehká identita opisuje ako náboženské, nacionálne a ideologické oduševnenie sú z jedného cesta. Autorka ponúka priestor na zamyslenie sa nad národnou identitou a ukazuje súčasných „pseudonárodných” buditeľov inak, ako ich poznáme z médií. Zrazu to nie sú jednoduché figúrky a bábky, ale ľudia s vlastnou filozofiou, argumentmi a citmi.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Historik napríklad rozpráva o slovenskej dojke Adolfa Hitlera, teda Hitler pil slovenské mlieko. A s akou radosťou to hovorí. Bizarné a smutné. Takisto je tam diskusia, ktorá nás nahovára, že za celou tou dnešnou zadĺženosťou západného sveta sú opäť a zase len židia. Nehovoriac o sympatizantoch Jozefa Tisa. Tí ho vykresľujú ako prezidenta záchrancu, otca našej štátnosti, národného hrdinu, ktorý má krvavé ruky iba súhrou dejinných neprajností.

Podľa mojej skromnej mienky, ľudia majú dva možné postoje k svetu, k realite. Buď budeme poctivo zhromažďovať fakty, argumenty a z toho sa vykryštalizuje postoj. Alebo si vyberieme postoj a hľadáme fakty a argumenty pre ich potvrdenie. Iste, tá druhá možnosť je plná poloprávd a tie veru môžu byť ešte nebezpečnejšie. Patrím k tej prvej skupine. Mám dojem, že väčšina patrí k tej druhej. Neviem, či to má zmysel, ale chcem ich chápať, chcem im rozumieť. Myslím tú druhú skupinu. Zuzanin film hovorí čosi o našej naivite a nepoučiteľnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zuzana Piussi po Krehkej identite mala ešte ďalší dokumentárny počin. Volá sa Kríza slovenských elít a bolo to odvysielané v prvej časti dokumentárneho seriálu Colnica. Zuzka, klobúk dole. Vyrástla si natoľko, že mnohých skúsenejších českých dokumentaristov strčíš do vrecka. Na Colnici mi ale kazí dojem niečo iné. V Colnici je okrem dvoch dokumentov (jeden český a jeden slovenský) aj diskusia na danú tému. Pri diskusii som mal smutný pocit trápnosti. Z moderátorov, hlavne z tej slovenskej strany. Moderátorka sa snaží vtipkovať za každú cenu, povrchné reči, ktoré kazia aj dojem z dokumentov. V prvom rade je to zrejme chyba dramaturgie, ale tá moderátorka má tiež vlastnú hlavu. Keď už Zuzka natočí niečo dobré, nekazme jej to. Dohoda?

Jozef Košík

Jozef Košík

Bloger 
  • Počet článkov:  145
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som zamestnanec nadnárodnej spoločnosti, inžinier telekomunikácií, absolvent Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Napriek tomu, že moja stredná aj vysoké školy boli zamerané technicky, oslovuje ma aj problematika z humanitných odborov. Som zástancom zdieľania vedomostí a informácií.

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu