reklama

Prezidentské voľby: Prečo budem voliť Procházku

Pri mojej snahe zredukovať súčasných pätnásť prezidentských kandidátov na dvoch finalistov (viď článok "Prečo sa do môjho finále dostali Procházka a Osuský") som použil šesť kritérií. Boli to profesionalita, slušnosť, aktivita, neprelietavosť (zásadovosť), štátnik a sympatie. To bola prvá etapa. V tejto druhej etape pribudli dve ešte prísnejšie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Začal by som Osuským. Mne sa javí ako profesionál. Je potikom už desaťročia, na rozdiel od takej Mezenskej som ani raz nevidel, že by stratil rozvahu (sledujem zasadnutia Národnej rady). A profesionalita je podľa mňa aj o chladnej hlave. Taktiež má obrovský rozhľad. Stačí sa trochu započúvať do toho, čo hovorí.

Ak chce pán Osuský uspieť, musí byť akceptovateľný ľuďmi. Mne sa zatiaľ zdá, že sa mu to nedarí. Nič to, zatiaľ je len nedocenený. Má ešte pár týždňov na to, aby upozornil na seba. Aj keď treba priznať, je to typ človeka, ktorý sa neponáhľa na bilbordy. Ale pokladnica SaS by na to stačila. Určite je v súkromí slušný človek. Kvôli dlhej kariére by mnohí mohli označiť tohto pána ako politika, čo sa naučil prežívať. Za každú cenu sa chce držať svojho miesta v parlamente, lebo je to dobrý biznis? Nemyslím si. Pamätáte si, ako si dal gumáky, obliekol montérky, oranžové tričko a vyrazil s prascami po Slovensku? 

Otázky vyvoláva prestup z OKS do SaS. V predčasných voľbách sa štyria členovia OKS (Zajac, Šebej, Dostál a Osuský) rozdelili do troch strán. OKS odmietla ponuku na kandidátke SaS. Ponuka sa týkala len Dostála a Osuského. Zajac a Dostál sa dohodli s Matovičom, Šebej s Bugárom a Osuský so Sulíkom. Tak mu automaticky zaniklo členstvo v OKS. Osuský ako konzervatívec prekvapil. Vybrať si liberálnu SaS? V tých časoch sa vyjadril takto: „Roky som v zásade vždy akceptoval rozhodnutia grémií strany. Alternatíva SaS bola lepšou opciou, hoci zo srdca si želám, aby sa naplnili obe opcie. SaS z hľadiska skúsenosti je jasnejšia a čitateľnejšia." V postojoch SaS nachádzal body, kde sa aj názory OKS a SaS prekrývali, preto videl túto opciu ako nosnú. Pokračuje: „Strana sa rozhodla pre inú alternatívu. Na základe neľahkej úvahy som sa prvýkrát postavil proti tomu, čo sa domnievala väčšina. Uvidíme, aký bude výsledok" A my už vieme aký bol výsledok. Nebol Sulík naozaj lepšou opciou než Matovič? Sulík sa naozaj ukázal ako čitateľnejší. Kritika voči Osuskému znie aj tak, či tam naozaj našiel prierez medzi programom SaS a OKS. Vyjadril sa takto: "Ekonomický liberalizmus absolútne premosťoval SaS a OKS. V zmysle základného politického smerovania to nebol nijaký preskok." Dôležitým momentom je podpora Eurovalu. No a kto okrem SaS nehlasoval za Euroval? Napríklad Osuský. Neprelietavosť v zmysle názorovej a hodnotovej konzistentnosti je tu prítomná. Je zároveň sympatickým rodinne založeným štátnikom. Týmto splnil všetky kritériá prvej etapy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mnohí sa pýtajú, prečo by mal byť prezident štátnikom, politikom. Nuž, Havel nemal skúsenosti a aký dobrý prezident sa z neho vyvrbil. Obávam sa ale, že dnes to už nepôjde. Dnes sa žiada politická skúsenosť. Tu sa objavuje kontrast napríklad s Kiskom. Ten zatiaľ nemá skúsenosti.

Myšlienkový experiment: V prípade, že by z politikov kandidoval iba Fico a Matovič, volil by som Kisku. Generálne nezatracujem kandidátov nepolitikov. Krvácalo mi srdce pri vyraďovaní Kisku na ceste do finále. Ale chcem byť rozumný. Kiska sa zatiaľ javí ako skvelý človek. Ale nie je trochu nezodpovedné keď sa pozerám na krajinu tak trochu ako na podnik? Keď ho porovnám s Procházkom je zatienený. Posúďte sami. Ja mám stále taký pocit, že prezidentom by mal byť človek, ktorý pozná ústavné právo. Gašparovič nám neukázal ani to, čo môže prezident a čo nie. Pasívny prezident to neukáže. A zrazu je tu kandidát ako Rado Procházka, ktorého pole pôsobnosti je ústavné právo. Nečakali sme náhodou na neho? Je to profesionál. Kandidáti veľa hovoria o ekonomike, rómskej problematike. Asi tušíme - prezident to neriadi, na to je vláda. Dosah má podľa mňa na korupciu. Tá sa odvíja od súdnictva. Spomedzi kandidátov práve on sa zaoberá touto problematikou. Za prvých 100 dní chce vymeniť vedenie Ústavného súdu. Je to totiž v kompetencii prezidenta. Taktiež chce posilniť verejnú kontrolu v súdnictve. Nevylúčil ani otázku Harabína. Pre porovnanie tú vylúčil mne nesympatický Čarnogurský. Nechystá sa veľmi zasahovať do justičných orgánov. Osuský vidí riešenie pre slovenské súdnictvo v postupnej zmene kádrov a Kiska by do Súdnej rady dal ľudí z mimovládneho sektora. Mne z toho Procházka vychádza ako nositeľ najjasnejšej vízie. Som presvedčený o jeho slušnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Chce byť aktívny. Je mladý, energie má ešte dosť. Nie je pasívny, apatický. Má koštruktívne nápady. V parlamente prednášal efektívne návrhy. Keďže je aj politik, bude odolnejší voči tlakom z parlamentu. Dokáže viac odhadnúť, aké ťažkosti ho čakajú s vládou, parlamentom. Kiska by mal na začiatku dosť práce vôbec pochopiť ústavné zákonitosti. Rado by nemal dôvod strácať čas. Ani nemôže, má už ten spomínaný plán na prvých 100 dní. Rado je taktiež nezávislý. Je názorovo a hodnotovo konzistentný. Neprelietavý. Keď Lipšic odchádzal z KDH a zakladal si vlastnú stranu, Rado bol prizvaný. Odmietol to takisto ako predtým Lipšic odmietol odísť s Palkom a Mikloškom. Vtedy Lipšic a teraz Rado si mysleli, že KDH sa dá zvnútra opäť naštartovať, zmeniť. Tú pasívnu KDH. Obaja sa mýlili a stratili trpezlivosť. Lipšic vytvoril Novu, Rado Alfu. Alfa ale neznamená prelietavosť. Je to sympatický rodinne založený štátnik, rovnako ako Osuský. V tomto bode aj Rado splnil kritériá. Ako som spomínal, ak chce kandidát uspieť, musí byť ľuďmi akceptovateľný. V tomto sa mu darí viac ako Osuskému.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Konečne sa dostávame k tým prísnejším kritériám. Tie by som určil nasledovne:

1. Mať víziu

2. Medzinárodné uznanie

Podľa mňa Rado vyhráva nad Osuským v oboch bodoch. Rado je čitateľnejší, konkrétnejší v bodoch, úlohách, ktoré chce riešiť ako prezident. Čo sa týka medzinárodného uznania, má doktorát z Yale Law School. Je členom New Yorkskej advokátskej komory. Je prvým zástupcom Slovenska na Európskom súdnom dvore. Ten presah cez naše hranice je teda jasný. V prípade Osuského to chýba.

Ja osobne som čakal na takéhoto kandidáta. Čakal som dlho, ale dočkal som sa. Za prezidenta budem voliť Rada!

Jozef Košík

Jozef Košík

Bloger 
  • Počet článkov:  145
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som zamestnanec nadnárodnej spoločnosti, inžinier telekomunikácií, absolvent Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Napriek tomu, že moja stredná aj vysoké školy boli zamerané technicky, oslovuje ma aj problematika z humanitných odborov. Som zástancom zdieľania vedomostí a informácií.

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu