reklama

Na Slovensku už Atlas pokrčil plecami? A vláda si to už všimla?

Filozofický román Atlas Shrugged („Atlas pokrčil plecami" - vyšlo aj po slovensky) v mojom okolí ľudia veľmi nepoznajú. Myslím si, že by mali. Ja sám som dostal tento trojdielny román iba pred dvomi mesiacmi od mojej ženy pod stromček. Množstvo mladých ľudí práve cez toto dielo pochopilo dôležitosť kapitalizmu a ekonomickej slobody. Črty tejto knihy možno zbadáme aj na Slovensku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Autorka Ayn Randová narodená v Rusku bola odporkyňou komunizmu. Sama zažila boľševickú revolúciu. Začiatkom roku 1926 emigrovala do Spojených štátov, kde sa snažila presadiť v Hollywoode ako scenáristka. Sympatie medzi slobodomyseľnými ľuďmi si získala obhajobou kapitalizmu, súkromného vlastníctva a minimálneho štátu, ktorého jediná úloha spočíva v ochrane ľudí pred fyzickou agresiou ostatných. Ako problém vidím, že autorka nezostala len pri obhajobe kapitalizmu a ľudskej podnikavosti, ale snažila sa navyše vybudovať svoj vlastný filozofický systém, založený na prísnom antiteizme a racionalizme a mala nerealistické predstavy o človeku a jeho prirodzenosti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je pravdou, že Ayn Randová neponúka cestu, ako sa dostať do cieľa, ktorým je spoločnosť zložená zo schopných a produktívnych ľudí, ktorí sa dokážu postarať sami o seba a nemusia sa spoliehať na opateru štátu. Napriek tomu je tu dôležitá otázka: Čo by sa stalo s ľudskou civilizáciou, ak by sa práve šikovní a tvoriví ľudia (Atlas) raz rozhodli štrajkovať? Keby Atlas pokrčil plecami. A tu sa dostávame na Slovensko. Úspešná prosperujúca krajina sa nedá vybudovať cez falošnú solidaritu, nivelizáciu príjmov a stiahnutie úspešných na úroveň priemerných.

Je jasné, že treba pomôcť ľuďom k vlastnému podnikaniu. Osobitnou skupinou sú mladí ľudia (do 25 rokov). Ich nezamestnanosť v treťom kvartáli roku 2013 dosahovala až 33,3%. Hrozivé. No aj kvôli nezamestnanosti sú donútení podnikať. Pozitívne vnímanie príležitostí mladých na Slovensku nie je vysoké, iba 25% vníma dobré príležitosti pre začatie podnikania. Toto všetko indikuje zlé podnikateľské prostredie na Slovensku, ktoré začali vnímať už aj mladí ľudia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Moja otázka je takáto: U nás už Atlas pokrčil plecami? Ostali ešte na Slovensku šikovní a tvoriví ľudia? Alebo už opustili svoju vlasť? Kto spôsobuje, že Atlas musí pokrčiť plecami? Zrejme mnohí šikovní a tvoriví ľudia ostali, ale mnohí aj odišli. Niektorí odišli natrvalo, niektorí s vidinou návratu. A keď sa vrátia, budú môcť využiť svoje nadobudnuté skúsenosti? Skôr mladí podnikatelia prichádzajú s inováciami, dokážu priniesť na trh stále nové produkty a služby. Keby sa vláda zaujímala o mladých ľudí, nezaškodilo by to. Treba začať samozrejme školstvom. Ja verím, že naše školstvo je možné zmeniť. Ja chcem lepšie školstvo pre moje deti. Chcem, aby sa po dobrej škole dobre zamestnali. Potrebujeme šikovných a tvorivých ľudí, potrebujeme Atlasa. A v tomto štát môže pomôcť.

Jozef Košík

Jozef Košík

Bloger 
  • Počet článkov:  145
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som zamestnanec nadnárodnej spoločnosti, inžinier telekomunikácií, absolvent Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Napriek tomu, že moja stredná aj vysoké školy boli zamerané technicky, oslovuje ma aj problematika z humanitných odborov. Som zástancom zdieľania vedomostí a informácií.

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu