reklama

Ako uchopiť utrpenie s pomocou Ježiša Krista

Koncom februára mi napísal jeden môj čitateľ. Prečítal si môj článok Náboženstvo I. - Existuje Boh? a zároveň mi pripomenul, že veľa ľudí uvažuje nad utrpením. Bola to otázka smerovaná aj na mňa. V prípade existencie Boha sa prečo vlastne dejú zlé veci? Od konca februára už prešlo veľa času, ale myslím si, že teraz je dobrá príležitosť diskutovať na tému utrpenia. Ježiš za nás trpel veľa a my si to pripomíname práve v týchto dňoch.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)

Čo znamená pre vás Veľká noc? Pre mňa ako pre kresťana je to zmŕtvychvstanie, alebo ak chcete vzkriesenie Ježiša Krista. Prečo Boh dopúšťa utrpenie? Dokonca aj na vlastnom synovi? Vlastne na sebe samom, keďže v kresťanskom ponímaní máme mystérium Svätej Trojice.

Je Boh slabší ako si myslíme, a preto nevie zastaviť utrpenie? Alebo je naozaj všemohúci a nechce to zastaviť? Alebo si nezaslúžime život bez utrpenia? Zrejme dôvody utrpenia sú dôležité, poďme ich trochu skúmať. Pravda je taká, že si robíme čo chceme. Je to preto, lebo si to môžeme dovoliť. Dostali sme totiž slobodnú vôľu. Možno sa to nezdá, ale je to obrovská vec. Prináša to ale veľké riziko. Kresťania sa zhodujú na tom, že Boh je dobrý, spravodlivý a je referenciou pre zlo alebo dobro, respektíve Jeho vôľa. Keď už je teda dobrý a spravodlivý, prečo dopustí toľko zla? Keď robíme rozhodnutia v protiklade so želaniami nášho Stvoriteľa, rebelujeme. Je to slabé slovo. Skôr páchame zlo. Adam a Eva páchali zlo. Pre ich rozhodnutie prišiel hriech na svet. Odpadli sme od Boha a šíri sa to celými dejinami.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Priznám sa, trochu ma frustruje moje nepochopenie všetkých dôvodov utrpenia. Viackrát som sa už pýtal, prečo ma Boh nestvoril bystrejšieho, aby som to celé pochopil. Ale zrejme je to nesprávna otázka. Podľa všetkého zlo sa deje z dôvodov, ktoré si čiastočne vie moja obmedzená myseľ vysvetliť a iné dôvody nepochopí nikdy. Nebude to ale tým, že to nevie zastaviť. Napríklad nechápem, ako súvisí vyliatie hriechu celými dejinami s prírodnými katastrofami? Kde je Boh, keď cunami bičuje juhovýchodnú Áziu a umierajú tam desaťtisíce ľudí? Čítal som vysvetlenie, že tí ľudia sa z tade majú jednoducho odsťahovať, a bude to vyriešené. No, znie to jednoducho, ale realita je iná. S prírodnými zákonmi teda neviem dosť dobre spojiť dôsledky slobodnej vôle. Jednoducho neviem prečo sa to deje. V prípade vrážd už áno. Je to smutné, ale vrah vraždí preto, lebo môže. Lebo má slobodnú vôľu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšou provokatívnou otázkou je holokaust, zrejme vrchol ľudskej krutosti. A hlúpe otázky typu, či to bol Boží trest za hriechy Židov. Tak po prvé, Bohu nie je ľahostajné, že ľudia trpia. Sme Jeho deťmi, ľúbi nás. Aj keď nám dáva bremeno na plecia. Adam a Eva dostali slobodnú vôľu. Podľahli zlu, zneužili teda slobodnú vôľu. Boh sa ale nerozhodol vziať nám slobodnú vôľu, ale dal nám čas. Čas na to, aby sme si vyskúšali riadiť svoje kroky. Asi to pre mnohých nie je útechou, ale Boh dokáže odčiniť zlo spôsobené holokaustom. Mnohí preživší zachovali vieru v Boha. Na druhej strane som čítal o mnohých prípadoch, kedy sa z veriaceho stále ateista alebo agnostik práve kvôli nevyriešenej otázke utrpenia. Agnostikom sa stal aj istý pán, ktorého na to doviedla fotka hladujúceho dieťaťa na titulnej strane časopisu. Hlad na Africkom kontinente nie je spôsobený celkom prírodným bičovaním. Túto katastrofu si zapríčinil aj človek. Netvrdím, že zámerne. A čo choroby, postihnutia? Ak prijmeme svoju chorobu, ustúpi do úzadia. Skutočná radosť, šťastie a spokojnosť nemusí byť závislá na zdravotnom stave. Utrpenie ukazuje našu bezmocnosť. Kresťania veria, že ľudia dosiahnu spásu hlavne spôsobom, ako reagujú na utrpenie. Ono má dokonca aj pozitívny, výchovný efekt, je to varovný signál, poučenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Brano Cohen tvrdí, že zlo je vlastne nulová empatia. Takéto vyjadrenia predstavujú nebezpečnú redukciu. Postmoderní filozofi zdôrazňujú premenlivosť hraníc dobra a zla. Nič viac nám nepovedali, Freud. Naďalej platí, že človek si v sebe, vo svojom nevedomí a vedomí nesie dobro aj zlo, miernosť aj násilie, lásku aj nenávisť, nehu aj krutosť. Toto viedlo k tomu, že nevedia rozlišovať medzi dobrom a zlom. Zlo je vzopretie sa Bohu. Zlo je síce nemerateľné, ale je to aj bytosť, diabol. Bytosť, ktorá nás neustále pokúša a prebúdza v nás to zlé, využíva našu slabosť. On je najšťastnejší, keď začneme pochybovať vôbec o jeho bytostnej existencii. Napriek pýche modernej spoločnosti, ktorá diabla vníma iba ako legendu alebo rozprávku, Zlo v osobe tu stále je, ale pomocou Ježiša Krista ho môžeme poraziť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ježiš nám bol vo všetkom podobný, okrem hriechu. Napriek tomu trpel za nás na kríži, pre našu spásu. A urobil to brilantne, obetoval za nás svoj život. Nekonečný Boh si zoberie na seba obmedzenú ľudskú podobu, vydá sa nám na milosť a umiera za nás. Kto pre nás urobil viac?

Jozef Košík

Jozef Košík

Bloger 
  • Počet článkov:  145
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som zamestnanec nadnárodnej spoločnosti, inžinier telekomunikácií, absolvent Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Napriek tomu, že moja stredná aj vysoké školy boli zamerané technicky, oslovuje ma aj problematika z humanitných odborov. Som zástancom zdieľania vedomostí a informácií.

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu