reklama

Čo znamená pre vás veľkonočný pondelok?

Prvý blog tohto dňa nás vyzýva, aby sme zastavili veľkonočné násilie na ženách. Celý blog má právnický nádych. Problém je, že blog je úplne mimo. Viacerí diskutéri súhlasili s autorom a veľkonočnú šibačku prirovnali k barbarskému a nekultúrnemu zlozvyku. Vyzývam vás, zastavme túto hlúposť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

Pochádzam z malej dedinky, kde väčšina dievčat s matkami chodila na omšu aj vo veľkonočný pondelok. To bolo také nepísané pravidlo, že sa začne kúpať až po omši. Po nej boli ulice zrazu plné otcov so synmi a chlapčenských skupín. Šibačom som nebol nikdy, už odmalička som chodil s otcom kúpať, oblievať. Podľa etnológov sa na východnom Slovensku polievalo, na západnom sa šibalo a na strednom Slovensku sa to miešalo. Môj rodný región Novohrad leží na strednom Slovensku, ale u nás sa nešibalo, iba oblievalo. Moja žena pochádza z Tekova, tiež stred Slovenska, ale nevidela nikoho šibať. Momentálne žijeme v Bratislave. Tu sú ulice na veľkonočný pondelok prázdne. Ale keď sa niekto predsalen odhodlá, môže oblievať aj šibať. Tu je to naozaj pomiešané.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O význame oblievačky (dievčatám to malo priniesť zdravie, šikovnosť a plodnosť na celý ďalší rok) som ako malý nevedel, zaujímalo ma zbieranie čokoládových vajíčok, zajačikov, ale aj peniažkov. Zároveň som potešil dievčatá svojím záujmom o ne. Časom som počas môjho miništrovania zistil od môjho obľúbeného farára, že veľkonočný pondelok je kresťanský deň žien. Aj keď sa tento sviatok jari do kresťanstva iba prebral. No a čo? Kresťanské hodnoty dokážu obohatiť akýkoľvek zvyk.

Je to možno čudné vyjadrenie záujmu o dievčatá v tento deň, ale voda zo striekačiek, umelých fliaš s dierkou, hrnčekov, či vedier poteší. Taktiež sa používa voňavka, ak dievča odmietne vodu. Netešili sa teda iba chalani, ale aj dievčatá. Aj napriek všetkým tým rečiam o násilí by sa veľkej väčšine nepáčilo, keby ich polievači obišli. Tak to bolo kedysi, niečo sa už ale podľa všetkého zmenilo. Jednak je menej šibačov a polievačov, tento pracovný pokoj sa využije radšej na výletovanie. Keď už nič iné, tento čas by sa mal využívať aj na rodinné stretnutia. Na druhej strane sú tu ľudia, ktorí hovoria o týchto tradíciách ako o násilí. Nebuďme smiešni. To už naozaj chýba zdravý sedliacky rozum, ktorý intuitívne napovie čo je správne a čo nie? Prečo sa pre mnohých stáva tento deň trápnym zvykom? Lebo sa to nedá vybaviť cez internet? V zahraničí nerozumejú tejto tradícii, ale domáci by mali. Je to naša kultúrna črta a je pekná.

Jozef Košík

Jozef Košík

Bloger 
  • Počet článkov:  145
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som zamestnanec nadnárodnej spoločnosti, inžinier telekomunikácií, absolvent Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Napriek tomu, že moja stredná aj vysoké školy boli zamerané technicky, oslovuje ma aj problematika z humanitných odborov. Som zástancom zdieľania vedomostí a informácií.

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu