reklama

Ilúzia kontroly

V roku 1999 sa natočil film Inštinkt v hlavnej úlohe s Anthonym Hopkinsom a Cubom Goodingom Jr. Film je dobrý a zapamätateľný hlavne kvôli jednej myšlienke. Nemáme kontrolu nad svojím životom, ale iba ilúziu kontroly. Je to naozaj tak?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

V mojej obľúbenej scénke tohto filmu Hopkins sa pýta Goodinga: “Vy máte kontrolu? Kto má kontrolu?“ Následne ho chytí za krk, dá mu do ruky ceruzku a povie mu, nech napíše odpoveď na otázku: „Čo som Vám zobral?“ Gooding napíše: kontrolu. Odpoveď je zlá, Hopkins mu ale dáva druhú šancu. Gooding druhýkrát napíše: slobodu. Opäť nesprávna odpoveď. Hopkins mu dáva poslednú možnosť. Gooding napokon napíše: ilúzie. A to je správna odpoveď. Hopkins mu zobral ilúzie. V podstate stratil kúsok seba.

Z času na čas sa rozpamätám na túto scénku a aj preto sa snažím riadiť mottom: „Bože, daj mi pokojnú myseľ, aby som prijal veci, ktoré zmeniť nemôžem. A daj mi silu, aby som zmenil veci, ktoré zmeniť môžem.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V určitých fázach života ľudia veria, že všetko v ich živote má akýsi zmysel a všetko sa deje pre určitý dôvod. A potom prestávajú rozumieť ľuďom, svetu a následne prichádza flegmatický prístup. Máme vôbec niečo pod kontrolou? Jednoduchá odpoveď neexistuje.

Do našich rozhodnutí zasahuje veľké množstvo okolností. Okolnosti, ktoré dokážeme viac či menej predvídať. Napíšem to priamo. Ten kto tvrdí, že má nad sebou, svetom úplnú kontrolu, klame. Človek môže predvídať koľko chce a pripravovať sa na udalosti, aj tak nás niečo prekvapí.

My zasahujeme do života niekoho iného a oberáme ho o časť „kontroly,“ ktorú nad svojím životom má. Taktiež opačne. Je to podobné ako pri slobodnej vôli človeka. Sloboda jedného končí tam, kde začína sloboda toho druhého.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mať ambíciu niekoho zmeniť (častý prípad v partnerskom vzťahu) je tiež prejavom vôle kontrolovať druhého. Nuž, z vlastných skúseností viem, že to nie je dobrý prístup. Prináša to napätie do vzťahu a často sa to končí aj rozchodom. Pravda je taká, že aj mocensky ladený partner vo vzťahu úprimne zmení svoj postoj a uvedomí si, že sa správal neprirodzene. Človek po tomto zistení si môže povedať, že kontroluje aspoň seba samého. To je tiež naivné.

Experimenty a štatistiky som nerobil a neviem či ich vôbec niekto robil, ale celkový dojem je takýto: Chcel by som kontrolovať seba samého v každej situácii, chcem byť pre seba predvídateľný. Z nejakého dôvodu ale vždy dokážem seba samého prekvapiť. Jednak je to dané tým, že sa nepoznáme. Je veľké množstvo situácií, ktoré sme ešte nezažili. Počuli sme o nich veľakrát od známych, čítali sme o nich v knihách, videli ich vo filmoch. Sami sme sa mohli pripraviť na takú situáciu v mysli. Ale či sa zachováme v danej situácii podľa predpokladov, to je neisté. Výbušní ľudia je osobitná kategória, tí by vedeli hovoriť o prekvapivých konaniach. Ako keby človek nespoznával seba samého. A to nemá so schizofréniou nič spoločné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo spravím, keď na mňa niekto vytiahne zbraň? Budem sa brániť, alebo zamrznem? Prajem si, aby som sa zachoval ako hrdina, keď niekoho treba zachrániť z horiacej budovy. Ale bol by som tým hrdinom? Je to otázne. Čo nie je otázne je toto: Mať sa pod kontrolou neznamená byť úplne naprogramovaný a jednať podľa dohodnutých pravidiel. Pre mňa kontrola je vidieť všetko okolo seba, aj to dobré, aj to zlé a napriek tomu vytrvať pri tom dobrom. Nenechať si znechutiť život. Prijať svoju bezmocnosť a malosť v mnohých prípadoch. Ale byť sa za veci, ktoré za to stoja. Byť rovnako dobre naladený. Ak sa prijmem, aj moje okolie ma skôr prijme. Ak chcem zlepšiť svoje okolie, musím sa zlepšiť ja sám.

Jozef Košík

Jozef Košík

Bloger 
  • Počet článkov:  145
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som zamestnanec nadnárodnej spoločnosti, inžinier telekomunikácií, absolvent Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Napriek tomu, že moja stredná aj vysoké školy boli zamerané technicky, oslovuje ma aj problematika z humanitných odborov. Som zástancom zdieľania vedomostí a informácií.

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu