reklama

Svadby a iné (ne)príjemnosti

Už od mala mám rád sobáše a svadby. Je to slávnosť, príležitosť pre veľké rodinné stretnutie, dokonca stretnutie dvoch rodín. Na väčšine z nich som bol posledné 4 roky, čo som s mojou manželkou. Vydávali sa totiž jej bývalé spolužiačky z vysokej školy. Tento rok sme boli zatiaľ na dvoch a zásadne sa líšili od predošlých.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Mnohé sobáše počas detstva som absolvoval ako miništrant. Všetky doterajšie boli cirkevné, teda konali sa v kostole. Pri týchto sobášoch do manželského vzťahu vstupuje okrem neho a nej aj niekto tretí, On - Boh. Vždy mi to prišlo také prirodzené. No a tieto tohtoročné sobáše boli iné. Občianske, alebo ak chcete civilné. Prvý sa odohral v obci Most pri Bratislave. Prostredie v americkom štýle, pekné, na úrovni, páčilo sa mi to. Aj zábava mohla byť dobrá, no na nej som sa už nezúčastnil.

Na civilnom obrade je namiesto farára starosta, starostka, matrikár, matrikárka. Je to kratšie, celé to trvá okolo 15 minút. Nie je tam dlhá a prepracovaná kázeň, ako som zvyknutý z cirkevných. Namiesto toho príhovor. Aj ten môže byť veľmi pekný, ale kázeň je kázeň. Ona býva veľakrát aj osobná – mladých často oddáva farár, ktorý s mladými mal nejaký vzťah aj pred sobášom. Častejšie asi zo strany snúbenice. Vtedy sú tie kázne naozaj vrúcne a dojímavé.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tento víkend sme boli na tom druhom civilnom sobáši. Tentoraz aj na svadbe. Ženil sa bratranec mojej ženy. V podstate my sme zapríčinili túto svadbu – bratrancova milá chytila kyticu, ktorú hodila moja žena na našej svadbe minulý október. Prostredie opäť krásne ako z amerických filmov. Pod holým nebom trochu riskujúci prípadné zlé počasie. Mraky nás vystrašili, ale napokon nepadla ani kvapka.

Mám pocit, že si začínam zvykať aj na tieto civilné sobáše. Zas to trvalo okolo 15 minút. Následne nás novomanželia prekvapili pripraveným tancom – milé. Až potom nasledovali gratulácie. Ako som už napísal, sobáše a svadby milujem. Na svadbe konkrétne milujem najviac tanečnú zábavu. Spoločenský tanec alebo aj disko – trisko na mierne hrboľatej lúke pod holým nebom je príjemná jednorázová zmena voči rovným vylakovaným tanečným parketom. Taktiež grilované jedlo je príjemnou zmenou voči štandardným jedlám na svadbách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem tancovania, jedenia a pitia je veľmi príjemné sa porozprávať s rodinou. V mojom prípade sme stihli prebrať Procházkovo pochybenie (stále mu dávam šancu), komunálne voľby, politiku všeobecne. Zhodli sme sa, že nerozumieme maďarskému premiérovi a konkrétne tomu, prečo sa odvracia od demokracie smerom k Rusku, Turecku a Číne. Kedysi veľký odporca Rusov asi má vyhasnutú pamäť a hrá nebezpečnú hru. Okrem politiky sme riešili náboženstvo, šíriacu sa ebolu vo svete. Zo susedného stola bolo počuť dokonca aj niečo z fyziky.

No v skutočnosti jedna téma vo mne zarezonovala na svadbe viac ako ostatné. Kontrast medzi metalovou hudbou a kresťanmi. Totiž iný bratranec mojej manželky hrá v jednej metalovej kapele. A on sa ma pýtal ako veriaceho, čo si myslím o snahe zakázať metalový festival Gothoom Open Air Fest 2014 v Novej Bani. Nuž v tej chvíli som si nemyslel nič, lebo som o tom ani nevedel. On neho som sa dozvedel, že niekto z KDH sa obul do toho. Prvá myšlienka bola taká, že iste, veď sa blížia komunálne voľby a treba zbierať politické bodíky, zviditeľniť sa. Neskôr som si pomyslel, že som bol zbrklý. Môže to byť aj úprimná aktivita a ja to takto spláchnem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nuž posledné dni sa o tom viac popísalo, a tak som sa o tom čosi dozvedel. Metal nepočúvam, totiž to čo nemá príjemnú melódiu pre mňa nie je hudbou. Ale v tomto incidente je iné dôležité. Text. Festival si našiel svojich odporcov aj kvôli hluku – to je legitímne. Podľa mojich informácií je o tento problém postarané. Druhá výhrada je závažnejšia. V Novej Bani je veľa mladých kresťanov, ktorí sa do toho obuli. Až kvôli nim som si teraz uvedomil obsah niektorých metalových songov. “Kresťanov levom.” To čo je? Na prvý pohľad násilie. Aj na druhý. “Telá kresťanov rozpárajte.” Zotnite hlavu učeníkom boha.” Obráťte ich kostoly na jatky.” “Grcajte na kríž.”

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo je veľa, to je veľa. Iste, podľa mnohých slová nemajú váhu a pri tejto hudbe nejde o ne. Ide vraj o vyventilovanie sa, aby sa ľudia vykričali. Podľa iných zas majú slová svoju váhu. Patrím do tejto druhej skupiny. Potom niektorí metalisti tvrdia, že nemajú problém s kresťanstvom, kresťanmi, ale iba s Cirkvou. Nuž ale tieto texty tomu nenasvedčujú.

Naozaj neviem o čo ide v skutočnosti pánovi Motykovi, predsedovi okresnej rady KDH v Žarnovici. Ale tie texty niektorých metalových kapiel, songov sú naozaj urážlivé, agresívne, hlúpe a ubližujúce. Poznáte Pištu Vandala? Je to kresťan a metalista. Tvrdí, že “Metal nie je zločin, Gothoom nie je zlo.” Súhlasím. Ale spomenuté texty naozaj majú svoju váhu. Umenie snáď nebude nad morálkou. Tak vidíte, aj o tomto sa dá porozprávať na svadbe.

Jozef Košík

Jozef Košík

Bloger 
  • Počet článkov:  145
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som zamestnanec nadnárodnej spoločnosti, inžinier telekomunikácií, absolvent Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Napriek tomu, že moja stredná aj vysoké školy boli zamerané technicky, oslovuje ma aj problematika z humanitných odborov. Som zástancom zdieľania vedomostí a informácií.

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu