reklama

Splácať hypotéku alebo prenajímať?

Z istého pohľadu prenájom nehnuteľnosti aj splácanie hypotéky vlastnej nehnuteľnosti môžeme vnímať ako vyhadzovanie peňazí von oknom. Poďme porovnať tieto dva scenáre.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)

Pre nájomcu je to relatívne jednoduché. Pri prenájme platíme nájomné a energie. Sú tu ale aj iné náklady, napríklad údržba, poistky, dane. Tie platí prenajímateľ. Pri vlastnom bývaní uvažujme platiť hypotéku. V tomto prípade celková zaplatená suma pozostáva z istiny a úrokov. Treba platiť jedno aj druhé, no na začiatku hypotéky prevažná časť splátky bude predstavovať úrok a iba malá časť splátky bude o istine. 

Pri hypotéke splácaním pomaličky nadobúdam nehnuteľnosť do vlastníctva. Keďže pri prenajímaní nenadobúdam nič, prenájom budem porovnávať iba s tou časťou hypotekárnej splátky, ktorá pokrýva úrok. Ak je menšia ako by bolo nájomné, je rozumné kúpiť a nie prenajímať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keďže chcem porovnať výnos z obidvoch scenárov, poďme to trochu skonkretizovať. V prvom prípade uvažujme 250 eur nájomné mesačne za byt, ktorý má hodnotu 50 000 eur. V takomto modeli výnos pre prenajímateľa je 6%. V druhom prípade chcem tento byt kúpiť. Zoberiem si hypotéku na 50 000 eur s 3% úrokom. Na úroku zo začiatku zaplatím asi 1500 eur ročne, čo je 125 eur mesačne. Je to výnos pre banku. Či už 6% alebo 3%, pre mňa je to náklad. Dáva teda zmysel ten byt radšej kúpiť ako ho prenajímať. Vysoká daň pri kúpe nehnuteľnosti môže odradiť, no na Slovensku je nízka. Preto ju nezahŕňam do výpočtov. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hypotéka je obrovský risk. Zložím napríklad 10% ceny a požičiam si 90% z ceny. Ak cena môjho bytu stúpne o 10% z 50 000 na 55 000 eur, zarobím 5 000 eur. Prakticky som si zdvojnásobil môj pôvodný vklad, pôvodnú investíciu. To znie dobre. Ak však cena môjho bytu klesne o 10%, je to 100% strata na môj pôvodný vklad, moju pôvodnú investíciu. Ak za 5 rokov cena môjho bytu klesne o 20%, je to 4% strata ročne počas piatich rokov. K tomu 3% úrok na hypotéku. Z toho máme celkový náklad 7%. Ak platím uvažovaný nájom, kde môj ročný náklad je 6%, je lacnejšie prenajímať.

Takže prenájom, alebo hypotéka? Nájom je len bežná služba s nulovým rizikom. Kúpa je investícia s obrovským rizikom, za ktorú ja osobne chcem byť odmenený nižším nákladom. Dilemu, či zobrať na seba toto riziko v prvom kroku rozlúskneme takýmto porovnaním.

Jozef Košík

Jozef Košík

Bloger 
  • Počet článkov:  145
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som zamestnanec nadnárodnej spoločnosti, inžinier telekomunikácií, absolvent Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Napriek tomu, že moja stredná aj vysoké školy boli zamerané technicky, oslovuje ma aj problematika z humanitných odborov. Som zástancom zdieľania vedomostí a informácií.

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu